Terapia manualna

Długotrwały i dokuczliwy ból jest najczęstszym powodem skłaniającym nas do wizyty w gabinecie rehabilitacyjnym terapii manualnej. Uzyskujemy tam pomoc specjalisty, który spośród wielu dostępnych metod leczenia dobiera taką, która w sposób bezpieczny, skuteczny i w optymalnie krótkim czasie przyniesie najlepsze rezultaty leczenia. Jedną ze stosowanych przez nas metod jest terapia manualna, w której wykorzystując ręce terapeuty uzyskujemy efekt przywrócenia prawidłowych funkcji w zaburzonych strukturach anatomicznych (m.in. mięśniach, stawach).

Ortopedyczna terapia manualna

Specjalistyczny gabinet Ortopedycznej Terapii Manualnej i Rehabilitacji to najwyższa jakość świadczonych usług z zakresu Terapii Manualnej i Fizjoterapii.

Terapia manualna obejmuje:

1Masaż poprzeczny - oddziaływuje na tkanki miękkie czyli: skórę, mięśnie, nerwy, organy wewnętrzne.

2Mobilizacja – poprawia i zwiększa ruchomość w stawach..

3Manipulacja - ortopedyczne leczenie, uruchomienie stawu.

Przed przystąpieniem do terapii przeprowadza się z pacjentem wywiad oraz badanie palpacyjne i funkcjonalne narządu ruchu. Badanie to odbywa się zarówno w spoczynku jak i podczas ruchów czynnych oraz biernych. Terapeuta ocenia wygląd i konsystencję tkanek, zakres i jakość ruchu elementów kostnych oraz charakter oporów występujących podczas przemieszczania poszczególnych struktur układu ruchu względem siebie. Ocenia także odpowiedzi układu ruchu na zadane bodźce.

Stosowanie terapii manualnej umożliwia:

• uzyskanie maksymalnej poprawy utraconej funkcji,
  • przywrócenie prawidłowej mechaniki,
  • zabezpiecza przed wykształceniem nieprawidłowych stereotypów ruchowych (np.: zespoły bólowe kręgosłupa)
  • przywraca już utracone (np.: kontrola nerwowo-mięśniowa),
  • umożliwia prawidłowy przebieg procesów przebudowy tkanek po urazach i operacjach,
  • przeciwdziała wtórnym zmianom w układzie kostno - mięśniowym w postaci ograniczeń ruchu,
  • zapobiega powikłaniom w układzie krążenia i oddychania, które mogą wynikać z długiego unieruchomienia.

Sam zabieg terapii manualnej jest całkowicie bezbolesny, a dzięki odpowiednim pozycjom ułożeniowym pacjenta i technice osiąga się zamierzony efekt leczniczy.

Zmiany funkcjonalne w układzie ruchu, stanowiące przyczynę zespołu bólowego, ustępują po jednym lub kilku zabiegach manualnych.

Zabiegi przyczyniają się do skrócenia czasu leczenia, z jednoczesnym zwiększeniem sprawności ruchowej i zdolności do podjęcia pracy zawodowej, przy równoczesnym ograniczeniu leczenia farmakologicznego.

Zabiegi terapii manualnej skutecznie leczą między innymi :

• bóle głowy i karku
  • bóle korzonkowe
  • rwę kulszową
  • schorzenia bioder oraz kończyn górnych i dolnych
  • dolegliwości typu migrenowego
  • wady postawy ( np. skoliozy )
  • zaburzenia snu
  • bóle stawów kręgosłupa i kończyn

Pacjent otrzymuje szereg informacji dotyczących czynności życia codziennego np. sposób spania, siedzenia, podnoszenia ciężkich przedmiotów itp. oraz zestawy ćwiczeń do wykonywania w domu. Wyznaczona jest wizyta kontrolna dla sprawdzenia skuteczności leczenia i skorygowania toku leczenia domowego.